02.02.2021 -

Vähemmän fossiilisia raaka-aineita ja kohti hiilineutraaliutta

HKScan Oyj                                                                   Tiedote medialle 2.2.2021, klo 10.00

Vähemmän fossiilisia raaka-aineita ja kohti hiilineutraaliutta

HKScan ottaa Suomessa käyttöön puupohjaista muovia tuotepakkauksissaan

Puupohjaisen pakkausmuovin käyttöönotto on HKScanille askel kohti koko ruokaketjun kattavaa hiilineutraaliutta, jonka yhtiö on asettanut tavoitteekseen Zero Carbon -ilmastosuunnitelmansa mukaisesti. Yhteistyökumppaneina HKScanilla ovat puupohjaisen muovin kehittäjä Woodly Oy sekä pakkauskalvon toimittaja Wipak.

HKScan on matkalla kohti hiilineutraaliutta. Tuotteiden pakkaukset ovat yksi keskeinen osa-alue, johon hiilineutraaliutta tavoiteltaessa pureudutaan.

HKScan uudistaa pakkauksensa entistä vastuullisemmiksi. Tavoitteemme on, että viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä kaikki pakkaukset ovat kierrätettäviä. Pienennämme samalla pakkausten hiilijalanjälkeä 20 prosenttia ja vähennämme pakkausmuovin määrää 20 prosenttia vuodesta 2019”, sanoo HKScanin Suomen kaupallinen johtaja Markus Gotthardt.

HKScanilla yksinoikeus Woodly®-materiaaliin valikoiduissa tuotekategorioissa

Korvatakseen fossiilisista raaka-aineista valmistettua muovia HKScan tekee yhteistyötä puuselluun perustuvan muovin kehittäneen suomalaisen Woodly Oy:n kanssa. Yhteistyön tuloksena HKScan ottaa ensimmäisenä ja yksinoikeudella lihatuotekategoriassa Suomessa käyttöön puupohjaista Woodly®-muovia valittujen grillimakkaroiden pakkauksissa tulevana kesänä.

”Hiilineutraalin Woodly-komponentin avulla vähennämme valmiin pakkauskalvon hiilidioksidipäästöjä yli 50 prosenttia perinteisiin muovipakkauksiin verrattuna”, kertoo Gotthardt.

Woodly-materiaalin pääraaka-aine – havusellu – on peräisin sertifioiduista, kestävästi hoidetuista havumetsistä. Uusiutuvan raaka-aineen ansiosta materiaalia voidaan käyttää korvaamaan fossiilisista raaka-aineista valmistettuja pakkausmateriaaleja. Woodly-materiaalista tehdyn pakkauskalvon valmistaa ja jalostaa HKScanin käyttöön kotimaiseen Wihuri-konserniin kuuluva Wipak. Woodly®-pohjainen pakkausmateriaali lajitellaan muovina.

Hiilineutraalius vaatii kokonaisvaltaisia ratkaisuja

Muovin vähentäminen pakkauksissa ja siirtyminen uusiutuvista raaka-aineista valmistettuihin sekä aiempaa paremmin kierrätettäviin pakkausmateriaaleihin vastaa myös kuluttajien ruokateollisuudelle asettamiin odotuksiin. HKScan on viime vuosina panostanut merkittävästi pakkausten suunnitteluun ja pakkausmateriaalien käytön optimointiin. Olemme esimerkiksi muuttaneet jauhelihapakkauksen pussipakkaukseksi, jonka ansiosta olemme pystyneet vähentämään muovin määrää 71 % perinteiseen rasiapakkaukseen verrattuna.

”Samalla kun kehitämme pakkauksia entistä ympäristöystävällisemmiksi, on muistettava, että pakkausten tärkein tehtävä on kuitenkin suojata elintarvikkeita ja vähentää ruokahävikkiä. Woodly -materiaali täyttää nämä vaatimukset”, tähdentää Markus Gotthardt.

Lisätietoja:

Markus Gotthardt, HKScanin Suomen kaupallinen johtaja, p 010 570 2851
HKScanin Media Service Desk p. 010 570 5700, communications@hkscan.com

HKScanin tavoite on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Yli sadan vuoden kokemuksella vastaamme kuluttajien ja asiakkaiden tarpeisiin ja valmistamme maistuvaa, terveellistä ja vastuullisesti tuotettua ruokaa. Meille HKScanissa vastuullisuuteen kuuluu ruoantuotannon kehittäminen koko arvoketjussa tiloilta kuluttajille. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Lähes 7 000 ammattilaistamme varmistavat maistuvamman elämän – tänään ja huomenna. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian ja naudanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Vahvoja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®.  Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,7 miljardia euroa.

Woodly Oy on suomalainen materiaaliteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka kaupallinen tuote on uudenlainen puuselluloosaan perustuva muovi – Woodly®. Ominaisuuksiltaan Woodly-materiaali vastaa tavanomaisia fossiilisia muoveja, mutta on hiilineutraali ja kierrätettävä. Siitä voidaan valmistaa pakkausten lisäksi tuotteita eri käyttötarkoituksiin.

Wipak kehittää ja valmistaa innovatiivisia ja laadukkaita pakkausratkaisuja elintarvikkeille ja sairaalatarvikkeille. Yhtiön strategiana on olla maailman ensimmäinen hiilineutraali joustopakkauksien valmistaja vuoteen 2025 mennessä. Wipak kuuluu perheomisteiseen Wihuri-konserniin. Wihuri on monipuolinen suomalainen monialayritys, jolla on yli 100-vuotinen historia. Nykyään Wihuri-konsernilla on 5 000 työntekijää ja toimintaa 30 maassa. Wihuri on yksi maailman johtavista elintarvike- ja sairaalatarviketeollisuuden ja terveydenhoidon pakkausmateriaalien ja -ratkaisujen tuottajista Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Wihurin pakkausdivisioonaan kuuluu kaksi kansainvälistä brändiä: WIPAK Euroopassa ja Aasiassa sekä WINPAK Pohjois-Amerikassa.