10.02.2021 -

Black Moda pakkaa ensimmäisenä tekstiiliyrityksenä vaatteet Woodlyn hiilineutraaliin, puupohjaiseen muoviin

Trikoovaatteiden, kylpy- ja kodintekstiilien, neuleiden ja sukkien valmistuttaja Black Moda Oy on laajentanut ensimmäisenä tekstiilialan yrityksenä pakkausvalikoimansa pakkauspusseihin, jotka on valmistettu hiilineutraalista puumuovista. Tämä suomalaisen Woodly®-materiaalin pääraaka-aine on puuselluloosa ja pakkauspussit voidaan lajitella käytön jälkeen muovinkierrätykseen tai sekajätteeseen, mikäli muovinkierrätykseen lajittelu ei ole mahdollista.

Käyttöominaisuuksiltaan Woodly®-pakkauspussit vastaavat tavanomaisia fossiilisia muoveja, joista läpinäkyvyys on yksi tärkeimmistä kriteereistä tekstiilien pakkaamisessa. ”Tekstiilituotteet ja vaatteet tarvitsevat kuljetuksen ja varastoinnin ajaksi pölyltä, lialta ja kosteudelta suojaavan pakkauksen, jonka läpi voi kuitenkin helposti nähdä, mitä pakkauksen sisällä on. Black Moda Oy:n tärkeänä tavoitteena on ollut löytää muovisten pakkauspussien rinnalle ekologisempia materiaalivaihtoehtoja, joiden käyttöominaisuuksissa ei kuitenkaan tarvitse tinkiä”, Black Moda Oy:n toimitusjohtaja Marko Keski-Vähälä kertoo.

Black Moda Portugal, Ldan toimitusjohtajalla Riikka Keski-Vähälä de Oliveiralla oli avainasema siinä, että Portugalista löytyi yhteistyökumppani Woodly®-pakkauspussien valmistukseen. ”Kun kuulin Woodly®-materiaalista, koin sen heti mielenkiintoisena. Etsiessäni yhteistyökumppania Portugalista pussin valmistukseen havaitsin, että Woodlyn kaltaiselle materiaalille on kova kysyntä. Black Moda tiedostaa perinteisen muovin ongelmat ja haki kuumeisesti tähän ratkaisua. Nyt kun olemme saaneet Woodly®-pakkauspussit tehtyä, olemme havainneet, että se todellakin on meille paras vaihtoehto.”

Woodly®-materiaalin etuna on, että siitä voi valmistaa pakkauksia jo olemassa olevissa tuotantolinjastoissa eikä uusia laitoksia sen valmistamiseksi tarvitse rakentaa. Black Modan pakkauspussit on valmistettu yhteistyönä portugalilaisen pussivalmistajan kanssa. Ensimmäiset pakkauspussit tulevat suojaamaan Black Moda Oy:n oman Puuvillatehdas-tuotemerkin pukeutumisen klassikkotuotteita. Klassikot valmistetaan ja pakataan Black Moda Portugalin ompelimossa ja ne saapuvat Suomeen huhtikuun aikana. Esimerkiksi Puuvillatehtaan verkkokaupan asiakas voi saada käsiinsä tuotteen, joka on pakattu Woodly®-materiaalista valmistettuun pussiin.

Vaatteiden nettikaupan merkitys on kasvanut, kun koronaepidemia on ohjannut kuluttajat tekemään ostoksia myymälän sijaan yhä enemmän kotisohvalta käsin. Se merkitsee myös paineita pakkausmateriaalien valinnalle, käytölle ja kierrätettävyydelle. ”Yhteistyö Woodly Oy:n kanssa on ollut sujuvaa ja Woodly®-pakkausmateriaalista valmistetun pussin käyttöönotto on yksi merkittävä askel Black Modalle kohti kestävämpää vaateteollisuutta. Valmistutimme vuonna 2020 noin 1 milj. tuotetta. Voimme nyt tarjota tätä pakkausvaihtoehtoa niille tuotantoasiakkaillemme, jotka haluavat vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä pakkauksissaan”, Keski-Vähälä summaa.

Black Moda Oy on vuonna 1996 perustettu suomalainen tekstiilialan perheyritys, jonka pääpaikka on Pirkkalassa ja se työllistää 19 henkeä. Yrityksen vuoden 2020 liikevaihto oli noin 9,5 miljoonaa euroa. Yrittäjäperheen omistama ompelimo Black Moda Portugal, Lda Pohjois-Portugalissa työllistää noin 70 henkeä ja yrityksen toimitusjohtaja on perheen keskimmäinen sisarus Riikka Keski-Vähälä de Oliveira.

Black Moda Oy myy tekstiili- ja vaatetuotantoa kattavasti myös muille suomalaisille brändeille ja jälleenmyyjille. Yrityksellä on oma vaate- ja kodintekstiilimerkki Puuvillatehdas ja äitiyspakkauksesta tuttu PikkuSet-merkki. Lisäksi yritys on vastannut jo yli 20 vuoden ajan RATIA-tuotemerkin vaatteiden ja tekstiilien tuotannosta ja markkinoinnista. Lisäksi Keski-Vähälän sisarukset – mukaan lukien heistä nuorin Laura Silva – ovat Aarre-merkin omistajia.

Woodly Oy on suomalainen materiaaliteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka kaupallinen tuote on uudenlainen puuselluloosaan perustuva muovi – Woodly®. Ominaisuuksiltaan Woodly-materiaali vastaa tavanomaisia fossiilisia muoveja, mutta on hiilineutraali ja kierrätettävä. Siitä voidaan valmistaa pakkausten lisäksi tuotteita eri käyttötarkoituksiin.

Tiedustelut:
Marko Keski-Vähälä, toimitusjohtaja, Black Moda Oy